Zoek frequenties

Luister ook naar:

Radio 10 op Facebook

De 10 van 10: Sixties & Seventies

Ter ere van het 60’s en 70’s Weekend van Radio 10!

Het 60’s & 70’s Weekend van Radio 10 komt eraan! Van vrijdag 25 t/m zondag 27 mei hoor je de grootste hits uit de jaren 60 en 70. Om vast in de stemming te komen, nemen we je mee naar de tijd van Flower Power met onze tien favoriete hits uit die tijd.

 

10. Rolling Stones – Angie (1973)

Let me whisper in your ear, Angie… Als sinds het uitbrengen van dit nummer in 1973, wordt gespeculeerd over het verhaal achter Angie. Sommige mensen denken namelijk dat de Stones in de ballad zingen over de relatie tussen Mick Jagger en David Bowies vrouw Angela… De band ontkent dit nog steeds en zegt dat het nummer over Richards’ dochter Angela gaat. Wat denk jij?

 

9. Eagles – Hotel California (1977)

On a dark desert highway, cool wind in my hair. Hotel California: wie kent ‘m niet? Het nummer won in 1997 de Grammy Award voor Record of the Year, maar de band was er niet bij om de prestigieuze prijs in ontvangst te nemen. Toen de band tijdens de Grammy’s in 2016 optrad om hun kort daarvoor overleden gitarist Glenn Frey te herdenken, kregen ze na al die jaren toch nog hun beeldje.

 

8. Elvis Presley – Suspicious Minds (1969)

Suspicious Minds een flop? Je kunt het je bijna niet voorstellen. Toch kroop het nummer maar liefst twee keer door het oog van de naald. Eerst flopte het als single van Mark James, die het nummer schreef, en vervolgens werd Elvis’ versie geschrapt van zijn album From Elvis In Memphis. Maar uiteindelijk werd het tóch een grote hit toen Elvis het een jaar later uitbracht als single!

 

7. The Jackson 5 – Shake Your Body (Down To The Ground) (1979)

Let’s dance, let’s shout. Shake your body down to the ground. Dit superswingende nummer is volgens velen een beetje gepikt. De tekst lijkt natuurlijk ook wel erg veel op let’s dance, let’s shout, gettin’ funky’s what it’s all about uit het nummer Got To Give It Up van Marvin Gaye. En dat is niet alles. Luister maar eens naar de melodie van Teddy Pendergrass’ Get Up, Get Down, Get Funky, Get Loose…

 

6. Golden Earring – Radar Love (1973)

Radar Love betekende de internationale doorbraak van Golden Earring. De single werd naast Nederland een hit in onder andere België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Na hun Amerikaanse tour, behaalde het nummer zelfs de dertiende positie in de Billboard Hot 100 én het werd in ’92 gebruikt door Bill Clinton tijdens de presidentiële voorverkiezingen.

 

5. Meat Loaf – Paradise By The Dashboard Light (1978)

It’s cold and lonely in the deep dark night… voor de vroegere platenmaatschappij van Meat Loaf! Ze ontbonden namelijk het contract met de zanger, omdat ze producer Todd Rundgren niet zagen zitten. De grootste fout ooit, want dankzij hem werd het liedje een gigantische hit.

 

4. Fleetwood Mac – Go Your Own Way (1977)

Het nummer klinkt zo vrolijk, maar Go Your Own Way is dat eigenlijk niet. Het werd geschreven in een huurhuis in Florida, dat volgens Mick Fleetwood wel bezeten leek… Daarbij stonden ook nog de relaties tussen zowel John en Christine McVie als Stevie Nicks en Lindsey Buckingham op knappen. Gelukkig ging het nummer zijn own way en werd het ondanks alles een grote hit!

 

3. Beatles – Hey Jude (1968)

Nah nah nah nah nah nah nah, nah nah nah nah, hey Jules… Jules? Je bedoelt natuurlijk Jude! Toch niet: het liedje dat McCartney schreef heette in eerste instantie namelijk Hey Jules. Met het nummer wilde hij Lennons vijfjarige zoontje Julian oppeppen tijdens de scheiding van zijn ouders. McCartney koos uiteindelijk voor Jude, omdat hij die naam meer ‘country en western’ vond.

 

2. Queen – Bohemian Rhapsody (1975)

Het is geen verrassing dat Bohemian Rhapsody een flinke productie was. Freddie Mercury schreef het hele nummer, inclusief harmonieën, op telefoonboeken en losse papiertjes, waardoor het voor de andere bandleden bijna onmogelijk was om het proces te volgen. Het kostte uiteindelijk zeventig uur om de opera-gedeelten op te nemen en drie weken om de in totaal 180 verschillende opnames te produceren tot Bohemian Rhapsody. Mama mia!

 

1. Simon & Garfunkel – The Sound Of Silence (1966)

Paul Simon schreef deze single als akoestische ballad, maar het nummer kreeg niet echt voeten in de aarde. Terwijl de twee vervolgens hun eigen weg gingen, liet producer Tom Wilson zonder toestemming elektrische gitaar en drums toevoegen (door Bob Dylan’s studioband!). And the people bowed and prayed, want deze nieuwe versie was niet alleen een gigantisch succes, het bracht de twee muzikanten ook weer samen.

Comments are closed.